Lue tiedote ePressi.comissa

Autokaupan kulutuskysyntään sytykettä talouden orastavasta kasvusta ja romutuspalkkiosta
Tiedote. Julkaistu: 01.09.2025, 11:13
Autoalan Tiedotuskeskus
Elokuussa 2025 Suomessa ensirekisteröitiin 5 262 uutta henkilöautoa, mikä on 19,7 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden elokuussa. Vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden jälkeen uusien henkilöautojen ensirekisteröintimäärät olivat hieman viime vuotta jäljessä. Henkilöautoja ensirekisteröitiin tammi-elokuussa 5,8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana.
Elokuun ensirekisteröintilukuja tarkasteltaessa on hyvä huomioida, että edellisen vuoden vertailulukuihin vaikutti Suomessa syyskuussa 2024 voimaan tullut yleinen arvonlisäveron korotus. Arvonlisäveron nousun ennakointi vaikutti elokuun 2024 ensirekisteröintimääriin nostavasti, ja vastaavasti syyskuussa 2024 ensirekisteröitiin ennätyksellisen vähän henkilöautoja.
”Koko vuoden perspektiivistä positiivista autokaupassa on, että sähköistyminen etenee Suomessa ripeästi. Täyssähköautojen ja pistokehybridien osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista on noussut 55,9 prosenttiin koko kuluvan vuoden osalta. Myös pakettiautoissa ladattavien osuus on kasvussa. Autokannan sähköistymistä vahvistaa muun muassa täyssähköisten työsuhdeautojen hankintakannustimen jatkuminen vuosikymmenen loppuun asti. Lisäksi tulonveron alennusten, maltillisen korkotason ja talouden orastavan kasvun sekä romutuspalkkion ennakoidaan kirittävän ensi vuonna yksityistä auton kysyntää”, arvioi toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Pakettiautoja ensirekisteröitiin tämän vuoden elokuussa 802 kappaletta, eli 16,9 prosenttia edellisen vuoden elokuuta vähemmän. Alkuvuoden aikana uusien pakettiautojen kaupassa kuitenkin ollaan viime vuotta edellä, tammi-elokuussa pakettiautojen ensirekisteröintimäärä kasvoi 3,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Uusia kuorma-autoja ensirekisteröitiin tammi-elokuussa 1 990, mikä on 18,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana ja linja-autoja 324 eli 27,0 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana.
Käytettyjen henkilöautojen myynti on käynyt suhteellisen vilkkaasti, etenkin kuluttajien välisessä kaupassa. Kysyntä on keskittynyt edullisimman hintaluokan autoihin. Autoliikkeiden kautta myytyjen käytettyjen henkilöautojen lukumäärä oli tammi-elokuussa 0,2 prosenttia edellisvuotta edellä.
Autoala näkee liikenteen päästöjen vähentämisen tärkeänä
Suomen kaltaisessa laajassa ja harvaanasutussa maassa tieliikenne on välttämätöntä. Autoala muistuttaa, että ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi ja liikenteen päästöjen vähentämiseen tarvitaan monipuolista keinovalikoimaa ja autokantaa uudistavia toimia. Autoala otti elokuussa vahvasti kantaa Suomen keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmaan sekä kansalliseen energia- ja ilmastostrategiaan.
”Maito ja leipä eivät ilmesty kaupan hyllyille rautapyörillä. Tarvitsemme kuorma- ja pakettiautoja. Henkilöauton rooli työ- ja vapaa-ajanmatkoissa on jatkossakin merkittävä. Siksi on tärkeää, että suomalaiset voivat taittaa matkansa mahdollisimman turvallisesti ja vähäpäästöisesti. Autokantamme kuitenkin vanhenee selvästi muuta Eurooppaa nopeammin. Meillä rekisteröitiin viime vuonna 13 uutta autoa 1 000 asukasta kohden, kun EU-keskiarvo oli 24 kappaletta. Autokannan kiertonopeutta on lisättävä ja kynnystä sähköautoiluun siirtymiseen on madallettava”, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Autoala on ehdottanut Suomen keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmaan muun muassa seuraavia toimia liikennesektorin päästöjen vähentämiseksi:
- puhtaiden (sähkö-, vety-, ja metaanikäyttöisten) kuorma-autojen hankintatuki nopeuttaisi raskaan liikenteen käyttövoimamurrosta
- EU:n sosiaalisen ilmastorahaston kautta rahoitettu vähäpäästöisten kuorma-, paketti- ja henkilöautojen hankintatuki mikroyrityksille edistäisi pienimpien yritysten ajoneuvokaluston päästövähennyksiä
- taloyhtiöiden latausinfratuki edistäisi henkilöautokannan uusiutumista
- vuoden 2025 lopussa päättyvää työpaikalla tehtävän latauksen verovapautta tulisi jatkaa
- täyssähköisten työsuhdeautojen verokannusteen jatkuminen vuoden 2029 jälkeen vahvistaisi yritysautokannan sähköistymistä
- tasaisin väliajoin toteutettava romutuspalkkiokampanja nopeuttaisi vanhojen suuripäästöisten autojen kierrätystä ja toisi tilalle vähäpäästöisempiä tai päästöttömiä autoja
- EU:n sosiaalisen ilmastorahaston kautta rahoitettu romutuspalkkio ja leasingtuki pienituloisille tukisi sosiaalista tasa-arvoa ja vähentäisi liikenneköyhyyttä
- julkisen jakeluinfran tuella lataus- ja jakeluverkostosta saadaan riittävän tiheä, jotta yritysten on kannattavaa investoida kaluston uudistamiseen
- lataushybridejä koskevan päästömittaustavan muutos tulisi huomioida autoverotaulukossa, jotta näiden vähäpäästöisten autojen kysyntä ei loppuisi
- tieverkon kunnossapitoa tulisi parantaa polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi
|